Sightseeing in Madrid 🚲🌞

12 juni 2021 - Valencia, Spanje

Wat een nacht. Ik had het bloedheet en het is altijd wennen als je moet slapen op vreemd terrein. Ik heb 100 keer wakker gelegen. Het bed lag prima, dus daar lag het zeker niet aan. Midden in de nacht heb ik een ventilatortje gevonden in de kamer. Ik ben denk nog nooit zo blij geweest snachts 😂 hierna kon ik gelukkig een stuk beter doorslapen.

Vandaag hadden we vroeg de wekker (08:00) uur want ik wilde graag rond 09:00 uur de deur uit. Ik heb toen eerst een tentje opgezocht om te ontbijten. Dit heb ik uiteindelijk gedaan bij Granier. Dit is ook welbekende bakker waar je ook kan zitten om te eten en die ook te vinden is in Valencia zelf. Dont ask me why, maar ik heb mezelf 3 croissantjes laten aansmeren, omdat dit in de aanbieding was. Maar wat moet ik in gods naam met 3 croissants voor mezelf? Ik ga het mee maken 😂

Na het ontbijten door, want ik heb om 10:30 uur een fietstocht door de stad gepland met een georganiseerde organisatie die mij weer is aangeraden door Fleur, die ik in Valencia heb ontmoet. Het is een fietstour van ongeveer 3 uur waarbij je langs alle highlights gaat die zij belangrijk vinden om jou als toerist te laten zien. Ik liep uiteraard nog met 2 croissants, dus deze liet ik achter in een locker. Die man zei dat ik het sluiteltje mee mocht nemen, dus ik zei; nou ik denk niet dat ik me heel druk maak om deze croissants als ze weg zijn 😂.

Ik deed de tour samen met een Nederlands stel en een frans gezin van 3. De vrouw van het Nederlandse stel waar ik het heel goed mee kon vinden, deed me enorm denken aan de moeder van een vriendin en vriend van mij. Oprecht een kopie, maar dan met iets langer haar. Maar uiterlijk en stem etc, precies dubbelganger (ja Ira, ik heb het nu over jou, heb jij een zus of nicht die  toevallig in Madrid was ? 😋😋)

De 3 uur vlogen voorbij en waarbij we verschillende plekken hebben bezocht de ene nog mooier dan de ander. Ook kreeg ik veel interessante verhalen over de geschiedenis, maar heel eerlijk, ik heb er vrij weinig van onthouden en was drukker met mijn omgeving. Wat is Madrid een prachtige stad zeg met zoveel te zien. Je hebt in Madrid o.a. veel ‘’streetart’’. Wat zij hier onder streetart zien is bijvoorbeeld de verkeersborden die in bepaalde wijken worden ‘’gedecoreerd’’ door iemand en niemand weet door wie. Dit gaat ook tegen de wet in en het is eigenlijk een soort spelletje geworden. De regering zorgt steeds dat er weer een normaal/schoon bord staat en de dag erna zorgt deze man/vrouw er voor dat er weer iets op staat. Ik zal een foto toevoegen met wat ik bedoel. Ook gingen we langs musea, paleizen, het ‘’oudste’’ restaurant ter wereld. Uiteraard is dit niet het langst bestaande restaurant ter wereld, maar dit is wel het restaurant wat nog nooit zijn deuren heeft gesloten sinds 1725 en altijd draaiende is gebleven. Daarom maakt dit het oudste restaurant ter wereld.

Na de fietstour heb ik mijn 2/3 croissants gegeten en ben ik even gaan rondlopen in het Retiro park, wat  hier erg dichtbij was. Ik heb hier ook een lekker snickerijsje gegeten en genoten van alle rust en al het mooie groen. Eenmaal aangekomen bij het andere kant van het park kwam ik weer bij het begin van het centrum. Hier was een mega chocolade winkel gevestigd. Ik keek mijn ogen uit, zoveel lekkers! Ik kreeg wel 2x iets lekkers om te proeven aangeboden, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen 😋. Ik heb dit keer niets gekocht, omdat ik nog wel even van plan was om op pad te zijn en ik anders chocolademelk bij me zou dragen, maar ik moet hier morgen zeker terugkomen voordat ik weer vertrek naar Valencia.

Ik had wel wat trek, maar ik kon vooral wel een suikerboost gebruiken in deze warmte. Ik ben daarom richting Barrio de las Letras gelopen. Ondertussen liep ik nog steeds met croissant 3/3, ik heb wel 100 keer gedacht om die aan een zwerver te geven, waarvan je er genoeg vind in Madrid, maar blijkbaar niet wanneer je een goede daad wil doen en je eten wil weggeven, dus heb ik hem uiteindelijk gedeponeerd in de prullenbak na hem van 10:00 tot 16:00 bij me gedragen te hebben. 🤣😅

In de literaire wijk,  Barrio de las Letras, woonden grote 17e-eeuwse schrijvers zoals Lope de Vega, wiens huis nu een museum is met historische kunstwerken en een binnentuin. Het cultuuraanbod van nu bestaat uit klassieke toneelstukken in het Teatro Español en live flamenco in de tablao-dinertheaters. Er zijn cafés en bierlokalen met bruisende terrassen op Plaza de Santa Ana en in de omliggende geplaveide straatjes vind je chique bistro's en boetiekjes. Hier heb ik een heerlijke burrata salade gegeten (ja jongens, mijn eerste ooit bestelde salade 😂) en een colaatje gedronken.

Daarna door naar mijn airbnb die hier maar 5 minuutjes vandaan lag. Ik heb even een douche genomen, want ik zweette mij ondertussen dood. Telefoon even opladen en even bijkomen en socializen met Giorgio, de host. Toen ik weer helemaal fresh was, was het tijd om weer de deur uit te gaan. Ik wilde heel graag het Prado museum bezoeken en de entree hiervan zou gratis zijn tussen 1800 en 2000 uur. Helaas hier aangekomen was het zo druk bezocht door mensen die wel kaartjes hadden gekocht, dat ik even vele andere helaas het museum niet konden betreden. Ik heb meteen gekeken voor tickets voor morgen, maar er had alleen nog plek geweest om 1300 uur en dit vind ik te krap tijd op mijn laatste dag.  Ik ging daarom naar een aanbevolen winkelstraat, waarbij ik zo ongeveer ook alvast ‘’in de buurt’’ was van Templo de Debot, die ik graag in het donker wilde bewonderen.

Voor mijn gevoel heb ik eindeloos gelopen door de stad en ben ik dus weer diverse winkeltjes afgestruind. Uiteindelijk had ik echt super erge honger en mijn voeten waren echt op. Ik was er helemaal klaar mee en wilde echt graag een break. Ik zocht een Italiaans restaurant op en liep die richting op. Onderweg hier naartoe kwam ik langs iets mega schattigs! Een restaurant helemaal volgedecoreerd met roze bloemen. Dit heb ik nog nooit gezien. Hier moest gaan eten! Ik bestelde een bowl die je helemaal zelf kon samenstellen. Wat een bak kreeg je zeg, daar kon je zeker met zijn tweeën van eten. Uiteindelijk heb ik afgesloten met een matcha latte en ook deze was natuurlijk gedecoreerd met bloemen! Door dit tentje en wat eten was ik weer helemaal vrolijk. En ik weet zeker dat jij dat ook wordt als je deze prachtige locatie ziet. GE-WEL-DIG!.

Omdat het zo’n leuk plekje was heb ik er wel een tijdje gezeten. Ik ben pas om 22:30 uur vertrokken en had eigenlijk geen energie meer over. Maar ik moest en zou Templo de Debot zien, dus daar gingen we. Het was 10 minuutjes lopen vanaf het restaurant, dus op zich prima te doen. Maar aangezien ik al ruim de 20000 stappen gepasseerd was, dachten mijn voeten daar heel anders over.

En ik was ook maar net op tijd, want na 5 minuten werd de prachtige verlichten van Templo de Debot uitgeschakeld 🤣 – ja hoor dat heb ik weer. Naja prima. Ik ben gesloopt en ik wil gewoon naar mijn airbnb en lekker slapen. Wil ik een cabify bestellen (soort uber), die ik normaal altijd contant betaal, gaat die app ineens vragen om ID gegevens die hij niet herkende. Thank god had ik dat portemonneetje gekocht en had ik toevallig mijn creditcard bij me die ik kon toevoegen zodat ik alsnog naar huis kon zonder nog ruim 30 minuten te moeten lopen.

Om 23:45 uur was ik eindelijk thuis en na ruim 21000 stappen was klaar om naar bed te gaan en mijn voeten een goede nachtrust te geven. Goodnight 😴